Förlossningen

 

På fredag kväll åkte vi till lysekil för att lämna vince hos farmor och farfar, jag hade haft det besvärligt i flera veckor med sammandragningar som kommit och gått.
på lördag vid 10 tiden på förmiddagen hade jag ganska jobbiga sammandragningar men de lugnade sig när jag la mig att sova ngn timme. även några på kvällen när vi åkte hem till gbg.
på söndagen ??
på måndagen var jag hos malin med maincoonerna och tjatade och hade lite sammandragningar i några timmar, men de försvann och jag sov gott på natten.
Maggie och jag var på ica och handlade på tisdag eftermiddag sedan såg vi på film, jag hade sammandragningar. alla dessa dagar kände jag ett tryck ner i underlivet. Jag skulle köra hem maggie och följa med henne in och titta till katterna och se till att hon hade pengar till taxi så hon kunde komma med den när det blev dax för förlossning. vi bestämde att jag skulle ringa förlossningen och få lite tröstande ord då jag kände att trycket som jag haft de senate dagarna påminde om när jag skulle föda vince, men att sammandragningarna var så svaga. när jag ringde tyckte de jag skulle komma in så de fick se hur det såg ut,
jag trodde de skulle säga det var normalt, så istället fick maggie hämta sin "födsloväska" och vi åkte till förlossningen.
fredrik underrättades om att vi äkte in och vi bestämmde att han skulle komma in efteråt om de sa att det var dax.
jag körde till förlossningen där de satte en CTG kurva och kollade. (jag är väldigt stolt över att kunna skriva att jag själv körde till förlossningen)
det var små värkar jag hade och de konstaterade att jag var öppen 4 cm, det kunde komma igång men det kunde fortsätta såhär några dagar. de ville att jag skulle gå och fika och komma tillbax senare, men de skrev in mig på ett rum för säkerhets skull för de var ont om dem.
vi fikade och gick sedan tillbax, vi fick veta senare att alla som kom efter mig skickades vidare till varberg för att föda.
vi gick in på rummet och jag prommenerade runt, ctg kurva sattes igen. vid halv 10 hade jag haft 3 värkar som var så starka att jag kände att jo, nu blir det förlossning, detta kommer inte avta. fredrik beordrades ta med morötter, knäckebröd, mackor och födsloväska och komma.
då fick jag oxå lustgas. så nu skulle Sol komma ut. jag kände att skillnaden på denna förlossning och förlossningen med
vince var så olika att jag nästan fuskade, öppen 4 cm, utan att ha legat i 4 timmars fruktansvärt smärtsamma värkar, kan jag ha sån tur??
med hjälp av lustgas och rätt andning tog jag mig igenom värkarna som stegrade i smärta, fredrik och maggie peppade mig och styrkte mig där imellan, de servade mig med morötter, och chokladbars och hämtade dricka mm.
lustgas, vilken underbar drog, tack gode gud för lustgas. jag hade hallucinogena, psykadeliska upplevelser,
först fruktansvärd smärta, men lustgasen hjälpte mig att fokusera på en punkt i mina halucinationer så att jag kunde koncentrera mig på att andas, och efter värken släppt dansade bilder med de gräsligaste 70 talstapeter i blodrött och gallagrönt, i rutor, ränder och trekanter, ugglor och träd osv mm.
jag lärde mig att hantera värkarna bra. vid 2 tiden var jag öppen 5 cm och jag skulle få EDA. vattnet hade inte gått och de pratade om att spräcka hinnorna när jag fått EDAn för att intensifiera värkarna.
en tysk narkosläkare lade EDAn, medan jag skickat ut Maggie och Fredrik så de kunde sträcka på benen och jag kunde koncentrera mig på att inte hoppa till när läkaren skulle göra detta läskiga ingrepp, aj vad ont det gjorde men å så skönt att få det! (jag hade ont vid instickstället i flera dagar efter.)
Maggie och fredrik fick kaffe och te så de inte skulle somna där de satt.
nu började det om lite, med snällare värkar som stegrade i smärta för var av dem som passerade. värkarna var långa och täta.
mitt tidsperspektiv var borta för länge sedan.
maggie och fredrik höll mig nera på jorden mellan värkarna och vi hade ganska trevligt. jag tyckte att det började trycka på och jag ville krysta, sköterskan konstaterade att jag var helt öppen men hinnorna var ju kvar, vattnet hade inte gått, jag sa att då krystar ja, nej det fick jag inte för vattnet skulle gå först, hon gick och jag kände plöttsligt att nu kommer hon,
jag måste krysta annars dör jag och tryckte på knappen, hon kommer in och jag säger att nu kommer hon, hon kollar och utropar ja det gör hon, huvudet är halvägs på väg ut. Hon skrek ut i korridoren att det kommer en bebis här inne. jag krystade 2 gånger och så var Sol ute och Bm var lätt chockad, den andra bmen kom in sammtidigt som Sol kom och fick kasta sig in med tänger och handduk.
moderkakan var lätt att krysta ut, med vince smärtade det fruktansvärt då jag var så söndrig så det kändes nästan som att föda ett till barn där.
5 fult sydda stygn behövdes det denna gång, förra gången var det 45 stygn.
Jag klippte navelsträngen själv!


 


Kommentarer
Postat av: Joanne

Tackar, låter ju busenkelt hehe.

Puss på dig, nu saknar jag bara bild.

=)

2010-02-20 @ 15:45:06
URL: http://sprattlarn.blogg.se/
Postat av: Jeanette Eriksson

Åh pluttigumman..lilla Cindy är 2-barnsmamma :) Så hur länge låg du från första riktiga värken tills det att moderkakan var ute? blev det halv vince-tiden? EDA är det epiduralen? den med slang? puss puss hoppas du kommer snart!

2010-02-23 @ 22:35:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0